Pixel & prosa

Smoliansky i mitt öga

Posted in Fotografi, Karin gillar by karinjosefina on juli 15, 2009

11923Eng

Förra veckan besökte vi Moderna Museet och utställningen Åter till verkligheten.
Dokumentära fotografier från fem decennier med tyngdpunkt i sjuttiotalet.
P var inte så imponerad, störde sig  på det något fragmentariska upplägget.
Själv blev jag mest överväldigad. Där fanns många fantastiska fotografer,
även svenska, som jag inte alls kände till.

Mitt ibland porträtt av vackra och fula, utstötta och upphöjda, bland upprörande,
sorgliga och roliga bilder fanns det ett par lågmälda och vardagsnära av
Gunnar Smoliansky
som glimrade mjukt. En fröjd för öga som själ.

När jag såg hans retrospektiva utställning på Kulturhuset slogs jag av
att man verkligen följde en människa och en konstnär. Från de tidiga bilderna
som nedslag i staden, med tempo och humor, via vardagligt kärleksfulla bilder
inifrån ett förhållande till den äldre mannens mättnad på möten och skärpta blick
för det stora i det lilla.

20061024011828

bild001

bild005

bild030

Som han säger själv: Bilderna finns där jag är.

Bilderna ovan tagna från Gunnar Smolianskys hemsida samt www.lindqvist.com

Bok med hans bilder att spara till finns här.

——————–

Images by the great Swedish photographer Gunnar Smoliansky.

He is represented in the exhibition Reality revisited at Moderna in Stockholm.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jullan said, on juli 17, 2009 at 6:14 f m

    Förstår vad du menar, jättevackra bilder. Det är något mystiskt men ändå vardagligt över dem.
    Kram!


Kommentera

