Pixel & prosa

Vad snygga kampanjer inte kan göra…

Posted in I bruset by karinjosefina on januari 26, 2009

Mitt rättesnöre i all marknadsföring är att undvika skrällande cymbaler.
Det vill säga – hur flashig, fin eller fyndig en kampanjidé/-utförande är
så håller den inte om den inte är grundad i företaget, i det vi gör och säger
till våra kunder varje dag, det vi producerar och det vi vill vara.
Om inte företaget är starkt nog är det där man får börja först.

Ändå är det en så lätt fälla att hamna i. Och jag går själv i den.

Kings nya annonskampanj för Liljevalchs är grymt bra vid första anblick:

lilje2


Budskapet är att Liljevalchs är mindre och modigare …
… än Moderna Muséet kan man läsa in, eftersom det hela är en hamster-tolkning
av Rauschenbergs berömda get.

goat1

Men så börjar jag läsa diskussionen kring och får mig en tankeställare.
För nej, Liljevalchs är verkligen inte modigare än Moderna.
Liljevalchs gick man för de förtjusande utställningarna och, låt oss vara ärliga,
ett glas vin och en chevrésallad efteråt på Blå porten.

Moderna är ju inget stort traditionellt tråkigt museum. Deras utställningar
är föredömligt greppbara och ofta rätt häftiga.

Först blev jag generad över hur lättflörtad jag var, men nu tar jag
det som en bekräftelse på min tes. Skrällande cymbaler fungerar inte.
Inte ens i så fina kläder.

Bilder från Artnet och Dagens Media

………….

As a marketer it is often easy to be seduce by a great idea.
The ad is for a classic art galleri called Liljevalchs and it’s message is ”smaller and braver”.
As spectator you read in … than Moderna Muséet (the Museum of Modern Art in Stockholm).
It is a travesti of their famous goat by Rauschenberg.

But Liljevalch is actually not braver or more avantgarde than Moderna Muséet,
quite the contrary. So the ad is a great ad with no real connection with Liljevalchs
everyday activity  or real relevance. But it is entertaining though…

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Maria said, on januari 24, 2011 at 5:21 e m

    Mindre och ROLIGARE, står det på affischen: inte modigare…


Kommentera

