Pixel & prosa

Som poesi. Fast på riktigt.

Posted in I bruset by karinjosefina on januari 11, 2009

Jag är så dålig på planerat teve-tittande. Tänk så många smultron för själen jag missat.
Istället ramlar jag oftast på skräp. Önskar jag var som T som planerar och kryssar för i teve-bilagan.
Men ibland, som ikväll, har jag tur. Och för det billiga priset av lite sömn har jag sett Stranded,
en dokumentär om det Uruguanska rugbylaget som kraschade i Anderna 1972.

stranded_lop1

Och ja, som åt sina döda kamrater för att överleva. Men det var inte det viktiga.
Det viktiga var att de inte förlorade sin stolthet som människor,
utan klarade av att bryta ett av våra största tabun och därmed överleva.
Och att de gjorde på ett sätt som bevarade deras heder och mänsklighet
likväl som deras döda kamraters heder. Historien är fantastisk och djupt rörande.

Varje gång jag möter Latinamerika genom dess kultur eller folk slås jag av
den närmast poetiska ton som präglar och berikar tänkade och språk.
De som upplevde och överlevde har också språket att levandegöra upplevelsen
för oss andra. Ingen övrig dramatisering behövdes.

Våra vänner som dog finns i luften, de finns runt om oss.
Hur skulle deras familjer annars kunna känna en sådan frid?
I början var andarna var så levande, så tydliga och otåliga.
De skrek åt oss. Nu har de lärt sig vara andar.
Eller så är det vi som lärt oss att de är osynliga.
Roberto Canessa, överlevande

Med SVT Play behöver man inte planera, det är bara att klicka in sig
när man har tid och se denna vackra, vemodiga berättelse.
Gör det.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jullan said, on januari 12, 2009 at 11:28 e m

    Ah, spännande! Den hade inte jag hört talas om! Då har jag ett förslag på vad jag ska slötitta på imorgon!
    Däremot har jag sett en väldigt bra filmatisering av händelsen, Alive hette den.
    Stor kram på dig gumman!

  2. karinjosefina said, on januari 13, 2009 at 7:29 f m

    Ja, jag kom ihåg att jag gillade filmen också!
    Nu förstår man ju varför den blev så pass bra och balanserad,
    med dessa mäns berättelser.


Kommentera

