Pixel & prosa

Den hattlösa generationen

Posted in Stilfullt, Ytligt by karinjosefina on december 14, 2008

Jag älskar hattar. Har alltid gjort. Trots att jag tillhör den hattlösa generationen.
Vi sjuttiotalister växte upp utan hattar och mössor var ett nödvändigt ont som knölades ner
i väskan när man var utom synhåll från mamma.  Men i smyg satt jag och drömde om
Anne på Grönkulla-baskrar, herrhattar och små klockhattar med framstickande
hårkrok över kinden. Nu har jag min revansch, min hattfrossa. Gubbkepsar, herrhattar,
mössor och till och med en Cowboy-hatt ruvar jag på i min garderob.

Även om jag inte använder dem så ofta (uppväxtens blygsel för alla typer av huvudbonader sitter i)
så älskar jag att prova dem. Och bliga lite under brättet.

Karin i hatten

Min favorithatt är från Zara och är en perfekt blandning av slokhatt och trilby, med en knubbig
liten rosett som pricken över i. Den vågar jag mig ut i ibland. Då får jag komplimanger
av herrar över 60. Jag antar att de är de sista som upplevde svenskt vardagsbärande av hatt.

Tagged with: ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Julia said, on december 14, 2008 at 11:59 e m

    Oooo, och hatt är verkligen din grej! Jag behöver skaffa mig en snygg hatt, gärna i 20-talsmodell. Men då vill jag ha en snygg jacka också. Jag tycker vi bestämmer att vi går till en modist nästa gång vi gör stan! Hur ser det ut på fredag?
    Stor kram!

  2. Anna-Carin said, on december 15, 2008 at 9:01 e m

    Så supersnygg du är i hatt! På min plats på jorden kan man ju inte gå ut i hatt…..möjligtvis i toppluva eller truckerkeps….Undrar om det går hem på Statt?
    Kram

  3. karinjosefina said, on december 15, 2008 at 10:35 e m

    Det är du och jag och Julia på Prickig katt nästa gång du är i Götet.
    Och vi går INTE ut därifrån utan hattar.


Kommentera

