Pixel & prosa

Jo, men det går ju

Posted in The silver lining by karinjosefina on december 11, 2008

Under det senaste året har jag gått ner all otrivselvikt. Och den håller sig borta.
Ni som inte bryr er om vikt finns nog för det första inte och finns ni så är
detta inte ett inlägg för er. Ni vet ju redan. För er är detta lika naturligt
som att andas eller hur man sätter sig i en halvtom buss. För mig är
det en tråd jag ständigt får knyta om.

Mina tio knutar på tråden:

1.
Banta aldrig. Aldrig!

2.
Prata inte om att du behöver gå ner i vikt oombedd.
Visst får du stöd, men inte förrän det börjar synas. Så är det bara.

3.
Börja med anti-mål. Starta inte med att säga till dig själv och andra hur mycket du skall gå ner.
Viska istället för dig sjäv: nu är det nog. Jag struntar i om jag går ned, men från och med
denna stund kommer jag aldrig väga mer än jag gör just nu.

4.
Fortsätt med mål som fungerar för dig. För några få fungerar vågen, för andra är måttbandet bättre.
Sann till min natur satte jag mål i kläder. Jag hade hela tiden något klädesplagg som var lite lite för litet.
När jag väl kom i det, satte jag ett nytt klädmål. Peppningen av att känna ett plagg sluta skära in var
ljuvligt sprittande. Purr-purr.

5.
Njut av mat och godis. Men måttfullt. Jag har hela tiden haft helgerna som kaloriskyddområden,
helt utan måsten eller skuldkänslor. Och jag har inte missunnat mig god mat. Diet är lika med
misslyckande för livsnjutare, om du inte måste gå ner mycket och snabbt av medicinska skäl.

6.
Ät långsamt. Se dig omkring på lunchen. Nästan alla smala människor äter långsamt.
Vi mullisar slukar maten. Detta är svårast att ändra på. Hitta gärna en medslukare så kan
ni agera fartpolis för varandra. Prova att inte börja äta direkt när du satt dig utan
ta en liten stund att varva ner först.

7.
Motionera på ditt sätt. Kroppen är ofta inte så noga som hjärnan på att definiera vad motion är.
Jag gör på mitt sätt. Dansar linedance och promenerar så mycket jag kan. Kanske inte hårdträning
men det gav mig högsta poäng i konditionstest på företagshälsan, så helt fel ute är jag inte
trots att jag aldrig har på mig träningskläder eller blir genomsvettig.

8.
Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men affirmation hjälper. Woah, jag blir generad bara jag skriver det,
men det har faktiskt fungerat. Skapa ditt viktmantra. Detta är mitt:

Jag är lätt och smidig i kroppen. Jag äter bara när jag är hungrig och slutar innan jag är helt proppmätt.

Vackert? Välformulerat? Coolt? Nej. Effektivt? Ja! Om bara det kunde fungera på pengar också…

9.
Försök hitta fördelar med din lättare kropp som inte har med utseende att göra.
Det blir mindre laddat och stärker själen. Jag dansar mycket bättre nu. Ha!

10.
Ta det en liten mumsbit i taget. Låt det ta tid. Tappar du tråden så unna dig det,
bara knyt ihop och gå vidare sedan.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jullan said, on december 13, 2008 at 6:19 e m

    Du är klok, gumman!

  2. Jullan said, on december 13, 2008 at 6:23 e m

    Jädrans snabbt kommentatorsfält det där. Nu fortsätter jag:
    Du är klok, gumman. Och du har så rätt så rätt. Jag är så innerligt glad för din skull! Själv är jag mest glad över att jag inte har gått upp under den här irriterande tiden som varit, det får vara mitt mål tills vidare.
    Och jag vet också att du har rätt i vad du skrev på min blogg. Det känns bara så konstigt att inse att jag har tappat all min empati. Och som mamma sa när jag pratade med henne om det: Det verkar som om självförtroendet har försvunnit samma väg, och just nu finns det inte plats för andras bekymmer, iallafall inte sådana personer som jag faktiskt inte tycker om. Bättre jag sparar den känslovärld jag har kvar till mig själv, min familj och mina bästa vänner, dvs du och Paula. För där vet jag att jag får må precis som jag vill, utan att någon ska ”toppa” det eller hitta lösningar åt mig.
    Stor kram gumman, hoppas du har en mysig helg!


Kommentera

