Pixel & prosa

När man saknar koltrastar

Posted in Karin gillar, Sentimentaliteter by karinjosefina on december 8, 2008

blackbird_300_tcm9-139611
Bild från RSPB

Ett inlägg hos Underbara Clara, fick mig på vemodigt koltrast-humör.
Så nu får detta inlägg klistra sig fast här lite.

Koltrastar är bland det finaste jag vet. Första gången jag hör koltrastsång i skymningen
efter en lång och mörk vinter, då är det något långt inne i mig som tinar upp och börjar
surra varmt och glödande.

Koltrastar är på samma gång rediga och romantiska, oansenliga och alldeles förtrollande.
Muntert prasslar de omkring i löven på marken på dagen, för att på kvällen skört men starkt
sjunga från trädkronans allra högsta gren eller kyrktornets mässingstupp.

I Jönköping sjöng koltrastarna på gårdarna inne i stan på våren. Då smet vi i från tenta-pluggande
och gick på koltrast-spaning. Det innebär att du följer koltrastsången tills du ser den lilla
svarta sångarprinsen.

Här på Stigbergstorget bor det en koltrast, som på ett för koltrastar passande vackert och skramligt
sätt ackompanjeras av spårvagnarnas gnisslande.

Jag kände en kvinna som älskade koltrastar mer än jag. När hon inte fanns längre började de svärtade
trastarna sjunga som aldrig förr för mig och min bästa vän. Mitt i vintern, vid tunnelbanan, rakt in i hjärtat.
Nu händer det mer sällan. Men ibland, då känns det. Då är det är serenad för Biggan.

Kom närmare, bli kvar hos mig. Det mörknar och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast som sjunger timmen innan gryningen.
Innan gryningen av Benny Andersson och Ylva Eggehorn

……….

Blackbirds is one of my favorite things.  The first time I hear a blackbird singing after
a long dark winter something inside of me thaws up and starts to glow.

I once knew a woman that loved blackbirds even more than me. When she passed
the blackened
thrushes started to sing for me and my best friend. In the middle of winter,
at the subway station, right in to our hearts. Now it happens more seldom. But we know when.
When they are singing a serenade for Birgitta.


4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pia said, on december 16, 2008 at 10:58 e m

    Såg en koltrast igår då jag gick genom parken och blev alldeles varm – du är den första jag tänker på då jag ser skönsångarna… Kram!

  2. Jullan said, on januari 27, 2009 at 9:11 f m

    Hej gumman! Jag har också alltid gillat koltrastar! Stor kram – snart är det torsdag!

  3. Anna-Carin said, on januari 27, 2009 at 9:34 e m

    Jag skulle så gärna vilja få besök i min trädgård av en speciell koltrast. Skulle verkligen behöva det. Det var länge sedan hon var här nu..men jag vet ju att hon kommer. Snart är det vår vännen och snart är hon här..eller hur?

  4. […] Och så förstår han charmen med koltrastar. […]


Kommentera

